tisdag 3 maj 2016

Upp å ner men framåt går de


...förhoppningsvis, nej men jag tycker och tror det. Va ett tag sen jag skrev här så har hunnit med en del. Någon som vill gissa på vad?
Hör å häpna att jag har spenderat en stor tid runt i europa på cykeltävlingar. När den chocken nu förhoppningsvis lagt sig hos de flesta som läser detta kan jag berätta lite mer ingående vad som hände på dessa tävlingar. Får redan nu varna känsliga läsare för mycket text och kanske lite osammanhängande meningar men om jag ska försvara det så är en hel del tävlingar lite osammanhängande.


01.04 Route Adélie de Vitré (1.1) 47de
En del av franska cupen som också sänds på franska eurosport gör dessa tävlingar till viktig för alla fransmän då alla de franska lagen är med, detta inkluderar FDJ, Colfidis å Directi Energie. Alltid väldigt häftigt med mycket folk som tittar på och man känner sig lite närmare den där drömmen som proffs. Nackdelen med detta är att på en bana som dagens där det bara va lite böljande och inte någon stark vind å tala om så kontrolleras tävlingen till jämn men hög fart. Det gör det lite svårt för mig med en acceleration som en segelbåt att göra något superresultat. Försökte iallafall med attack både i början å lite på slutet men inget som bar frukt men lyckades bli 38a i den decimerade klungan. 
Landslaget gällde för denna tävling vilket gör att tiden innan och efter tävling går extra fort. Det va 3de gången för mig på denna tävling, har mycket bra minne från första gången då jag överraskande körde väldigt bra med en 19de plats. Fatta inte då hur bra de va för trots ett ok lopp där jag dock slösa lite energi på hjulbyte å annat så blev jag iår 59de. Gjorde dock va jag kunde och hjälpte så mycket jag kunde Lucas och Marcus som va kaptener för dagen.

16.04 Liège - Bastogne - Liège U23 (1.2U) 38de
Ett av de största loppen för cyklister under 23 år. Loppet går till stora delar på samma vägar som proffsverisionen med backar som saint-nicolas och la redute. Dagen bjöd på lite bättre väder än vad proffsen hade en vecka senare då det bara var regn för oss och på rätt sidan nollan. 200 startande adrealinfyllda cyklister som alla vill ligga först vid samma tillfälle gör de ganska nervöst. Klarade mig utan missöden och kände mig bra i backarna och hyfsat komfortabel i klungan. Backarna betades av och klungan var till stor del intakt innan La Redute. Här började det riktiga racet och klungan blev rejält utdragen. Tog mig så fort jag kom över krönet fram i täten och försökte va med på attackerna, va en del körning men alla va på alerten. Lyckades lite senare komma iväg själv och sen med en annan. Lite onödigt kanske då klungan börjat ladda om för nästa backe men fick iallafall ta utförslöpan i eget tempo. Vi rullade på med bra fart i backarna å med attacker emellan. En grupp med 5-7 gick iväg på ett krön och anslöt till den krympta morgongruppen som hållit undan och dessa 10 gjorde upp om de första platserna. Klantade mig i spurten men rullade in som än ganska nöjd 38. 

17.04 Profronde van Noord-Holland (1.2) DNF
Vi kan väl sammanfatta dagen med hagel, kantvind, punka, helvete. Dagen gick inte alls som jag tänkt mig å inte bara på grund av punkteringen utan gjorde en hel del nybörjamisstag som gjorde det omöjligt att göra mig själv rättvis.

24.04 La Roue Tourangelle Région Centre Val de Loire - Trophée Harmonie Mutuelle(1.1) 96de
Återigen en tävling ur den franska cupen. Ganska liknande tävling som den jag gjorde några veckor tidigare. Kontrollerat och med ett antal backar men tyvärr inget som kunde göra tävlingen speciellt utslagsgivande. Försökte med det jag hade men svårt att göra något speciellt mot dessa grabbar

30.04 ZODC Zuidenveld Tour (1.2) 17de
Tävling i Holland vilket betyder kantvind nästan oavsett vad prognosen säger. Bjöds idag också på en del kullersten som grädde på moset. Dagen va klassiskt nervös med positionskamp hela tiden, Grupper kom och grupper gick. Benen kändes bra och försökte köra smart men inte ödsla för mycket kraft då loppet va 200km. Lyckades efter 150km sitta i den avgörande första gruppen efter en bryggning med 12 andra. Vi satt nu med 3 från vårt lag i en grupp på 25. Attackerna började ganska direkt när vi kommit ifatt dem och jag försöker va med på det som går. Vi turas om från mitt lag och 5st går iväg där Janis från mitt lag är med. Läget blir annorlunda där farten stannas av helt. Efter ett tag kommer ca 25ikapp vår grupp å vi är nu nästan 50man. Inför sista rundan på 16km har de 5 nästan 2minuter och efter en del attacker splitras vår grupp bakom och 12 man går loss. Vi håller ihop till de sista kilometerna där attackerna börjar igen.
 Känner mig förhållandevis stark eller man kanske ska säga inte helt död, då det är svårt att känna sig stark efter 4.5timmar. Vi passerar kilometermärket och ställer mig upp för att gå med 3 andra i en attack när det smäller till i mitt hjul. En eker har gått av och det är bara och sätta sig ner igen. Grymt surt då dessa 3 sen gjorde upp om 6de platsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar